آسیانیوز- در جهانی که توسط دادهها احاطه شده و فناوریهای عرصه دیجیتال، اقتصاد را تحت حاکمیت خود درآورده است، توجه به مدیریت داده و ریسکهای این حوزه در شرکتهای اقتصادی یک ضرورت است.
به گزارش روابطعمومی دانشگاه تهران، کنفرانس ملی حکمرانی داده و هوش مصنوعی روزهای ۱۱ و ۱۲ دی در دانشگاه تهران برگزار شد و با حضور فعالان و کارشناسان مباحث مهمی نظیر اثر فناوریهای نو و ریسکهای آن در اقتصاد، حکمرانی و مدیریت شرکتها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در همین خصوص، دکتر علی کمندی، دبیر علمی این کنفرانس با اشاره به تجربه ورشکستگی یکی از شرکتهای امریکایی، گفت: «دولت امریکا از این شرکت حمایت زیادی کرد، ولی دولتمردان این کشور به این فکر افتادند که علاوه بر سودآوری شرکتها، باید روشی ارائه شود تا شرکتها به طرز درستی، فعال شوند و شرکتها مطابق با ضوابط اصولی، مسیر خود را طی کنند؛ از این رو قانونی در آمریکا مصوب و مفهوم حاکمیت شرکتی مطرح شد.»
وی با بیان اینکه مفهوم حاکمیت شرکتی به ایران نیز رسید، اظهار کرد: «در ذیل این مفهوم زیر مجموعههایی در شرکتها برای مدیریت ریسکها و حسابرسی ایجاد شد و بعد از آن کشورها متوجه شدند که در این بین حلقه مفقوده دیگری وجود دارد.»
کمندی درباره این حلقه مفقوده؛ توضیح داد: «ریسکهای شرکتها و سازمانها زمانی کاهش مییابد که داده در اختیار باشد؛ وقتی حسابرسان، دادههای درستی در اختیار نداشته باشند، کاری از پیش نمیتوانند ببرند. ضمن آنکه به راحتی میتوان آنها را فریب داد. از این رو به تدریج ذیل مفهوم حکمرانی داده، حلقه مفقودهای به نام «مدیریت داده» مطرح شد. این دو مفهوم باید در کنار هم قرار گیرند تا پازل فعالیت شرکتها را تکمیل کنند؛ چرا که اگر حکمرانی داده نداشته باشیم، حسابرسی و سایر اقدامات بی مفهوم خواهد بود.»
وی با تأکید بر اینکه نبود این دادهها موجب فاصله گرفتن از حقانیت شرکتها میشود و مانع از انعکاس درست فعالیتها خواهد شد، ادامه داد: «از این رو در دنیا تحقیقات زیادی انجام شد و نشان داد که ما چگونه میتوانیم با آمار دروغ بگوییم. در این راستا مجموعهای از استانداردهای حکمرانی داده توسط ایزو تهیه شد و استاندارد ۳۸۵۰۸ آن برای مدیران ارشد شرکتها تکالیفی در حوزه دیتا مشخص کرد.»
این عضو هیات علمی دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم از دادهها استفاده کنیم، باید تفاوتی میان مفهوم حکمرانی داده و مدیریت داده قایل شد، در این باره توضیح داد: «در خیلی از موارد این دو مفهوم جابهجا استفاده میشود، بنابراین میان این اصطلاحات باید مرزبندی کنیم. در حوزه مدیریت داده به دنبال برنامهریزی و سیاستگذاریهای عملیاتی، اجرا و پایش هستیم؛ یعنی بیشتر کارها، مدیریتی و اجرایی است، اینکه چگونه هوش مصنوعی را در سازمان استفاده کنیم، اینها در دسته مدیریت داده قرار دارند. در کنار آن مفهوم حکمرانی داده قرار دارد.»
کمندی در بخشی از سخنانش، وظایف سه گانه حکمرانی داده را شامل ارزیابی، هدایت و پایش داده عنوان کرد و یادآور شد: «در ذیل این مفاهیم حکمرانی داده اجرا میشود، ضمن آنکه بررسی میشود که سیاستگذاریها در مسیر درستی به پیش میرود یا خیر.»
وی با اشاره به گزارش جهانی ۱۰ ریسک نوظهور شرکتها، گفت: «این گزارش با همکاری بیش از ۱۰ هزار متخصص تهیه شده و هر ساله ریسکهای نوظهور شرکتها طبقهبندی میشود. در آخرین گزارش این محققان، از میان ۱۰ ریسک پر اهمیت دنیا، دو مورد آن ریسکهای مرتبط با حوزه داده است که به ریسکهای فضای سایبری و هوش مصنوعی و بیگ دیتا مربوط میشود.»
دیدگاه خود را بنویسید