آسیانیوز- رئیس صندوق توسعه ملی با بیان این‌که بیش از دو سوم مبالغ صندوق توسعه ملی به دولت‌ها قرض داده شده است، گفت: «در دوازده سال گذشته برداشت از این صندوق به‌‎تدریج تشدید شده به گونه‌ای که در سال‌های اخیر ورودی و خروجی منابع برابر است و تقریبا چیزی گیر صندوق نمی‌آید.»

مهدی غضنفری رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در یک برنامه تلویزیونی به بررسی چالش‌های صندوق توسعه ملی و اهداف این صندوق در برنامه هفتم توسعه پرداخت و تأکید کرد: «به نظرم تنها نهادی که می‌تواند شعار جدایی اقتصاد از نفت را عملیاتی کند صندوق توسعه ملی به عنوان تنها صندوق ارزی کشور است.»

غضنفری در خصوص هدف تشکیل صندوق توسعه ملی اظهار داشت: «در بسیاری از کشور‌های نفت‌خیز و البته بعدا در سایر کشور‌ها برای این‌که مازاد منابع درآمدی خودشان را برای آینده حفظ کنند صندوق‌هایی را تعریف کردند تا این مازاد منابع با اهداف مختلف صرف کنند. برخی کشور‌ها مازاد تجاری کلی داشتند مثل چین و هنگ کنگ، برخی کشور‌ها مازاد درآمد از فروش کالا‌های خاص را داشتند؛ برخی کشور‌های نفت خیز هم بعضا مازاد درآمد‌های ارزی ناشی از صادرات نفت و گاز.»

به گفته رئیس صندوق توسعه ملی انتقال آن درآمد‌های سرشار ارزی به اقتصاد که در زمان رژیم قبل هم این اتفاق افتاد معمولا تبعات ناگواری برای اقتصاد داشت یعنی اقتصاد هم مثل یک ظرفی مثل یک کاسه‌ای یک مقداری آبی را می‌پذیرد اگر بیش از آن باشد آب بیرون می‌ریزد و موجب خرابی می‌شود برای همین، چون ظرفیت اقتصاد تا یک حدی می‌تواند درآمد‌های نفتی را تحمل کند از یک حدی بالاتر را اقتصاددانان معتقدند در آن اقتصاد دیگر نباید مصرفش کنیم آن منابع را کنار بکشیم و در خارج از کشور و جا‌های دیگر استفاده کنیم تا دچار بیماری هلندی نشویم.

مهدی غضنفری در بخشی از سخنانش گفت: «صندوق‌های ثروت ملی با سه هدف تشکیل شدند برخی از اینها صندوق‌های صیانتی هستند یعنی مازاد درآمد کشور را می‌گیرند مصرف نمی‌کنند برای نسل‌های بعدی از آن پاسداری و صیانت می‌کنند.  برخی صندوق‌ها توسعه‌ای هستند مازاد درآمد کشور را می‌گیرند در یک گوشه از کشور یا کشور‌های دیگر کار توسعه انجام می‌دهند؛ برای همین نسل هم از آن درآمد‌ها استفاده می‌کنند. برخی از این صندوق‌ها هم تثبیتی هستند. یعنی سال‌هایی که درآمد‌های نفتی یا درآمد‌های ارزی بالاتر است بخشی از این را کنار می‌گذارند سال بعد یا سال‌های بعد که درآمد‌های دولت کمتر می‌شود می‌روند آن را برمی دارند یعنی برای نسل بعدی تعریف نمی‌شود بلکه برای تثبیت بودجه است.»

وی در بخش دیگری از این برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «متأسفانه در سال‌های اخیر روند برداشت از منابع صندوق توسعه ملی سرعت گرفته است. در سال‌های نخستین برعکس بود، ورودی از سمت دولت بیشتر از خروجی آن از سمت دولت بود، ولی در سال‌های اخیر ورودی و خروجی منابع صندوق برابر بوده و تقریبا چیزی در صندوق نمی‌ماند. بخش اعظم منابع ملی، شاید بیش از دو سوم مبالغ صندوق به دولت‌ها قرض داده شده است.»