روزنامه آسیا-در یک دهه گذشته، چین در راستای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر و رهایی از سوختهای فسیلی، سرمایهگذاری عظیمی کرده است، تا جاییکه میتوان این کشور را پیشتاز این عرصه دانست. البته نبایستی از نظر دور داشت که پرجمعیتترین کشور جهان، همزمان بزرگترین تولیدکننده دیاکسید کربن در جهان هم است و سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانهای دارد. از سوی دیگر اما، این کشور سعی دارد بیش از هر کشور دیگری، به سوی اقتصادی سبز گام بردارد.
بر اساس گزارشی که آژانس بینالمللی انرژیهای تجدیدپذیر (IRENA) چندی پیش منتشر کرد، جهان در سال 2024 رکوردی از ظرفیت انرژیهای تجدیدپذیر نصبشده را پشت سر گذاشته که عمدتا توسط چین صورت گرفته است. سال گذشته، آسیا در رشد جهانی انرژیهای تجدیدپذیر نقشی اساسی داشت و چین به تنهایی ۶۴ درصد ظرفیت جدید در سراسر جهان را به خود اختصاص داد. بر پایه این گزارش، بیش از سه چهارم کل ظرفیت جدید نصبشده در سراسر جهان به شکل سلولهای فتوولتائیک بود و نیمی از آن در چین انجام شده است.
از سوی دیگر، چین با نرخ برقیسازی ۳۰ درصدی، جلوتر از آمریکا و اتحادیه اروپا با نرخ ۲۲ درصد، قرار گرفت و در برقیسازی در جهان هم پیشتاز است. بر اساس گزارش اویل پرایس، این کشور اکنون چهارمین انقلاب صنعتی را پیش میبرد و گامهای بزرگی در زمینه برقیسازی، انرژیهای تجدیدپذیر، هوش مصنوعی، روباتیک و اینترنت اشیا برداشته است و فناوریهای انرژی پاک به رشد چین کمک میکند.
طبق گزارش اندیشکده مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک (CREA)، انرژیهای تجدیدپذیر رکورد ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی چین در سال ۲۰۲۴ را به خود اختصاص دادند که باعث یک چهارم رشد اقتصادی شده است. فراتر از امنیت انرژی و رشد اقتصادی، انتظار میرود که برقیسازی، نقش مهمی در پرداختن به تغییرات آب و هوایی داشته باشد.
آنچه در ادبیات اقتصادی با نام «پترواستیتس» یا «کشورهای نفتی» شناخته میشود، معمولا به کشورهایی اشاره میکند که اقتصادشان عمیقا با صنعت نفت در هم تنیده هستند. در طرف مقابل اما، با موج برقیسازی که در جهان به راه افتاده است، دانشمندان اصطلاح «الکترواستیتس» یا «کشورهای برقی» را برای اشاره به کشورهایی که بیشترین پیشرفت را در گذار از فرآیندها و فناوریهای متکی بر سوختهای فسیلی به جایگزینهای با انرژی الکتریکی داشته اند، ابداع کردهاند.
طبق گفته آژانس بینالمللی انرژی (IEA)، برقیسازی، یکی از مهمترین راهبردها برای کاهش انتشار کربن از انرژی است و مانند بسیاری از عرصههای علمی دیگر، چین به عنوان کشوری که پیشتاز رقابت برقیسازی است، جلوتر از آمریکا و اروپا ظاهر شده است. بنا بر یک تحقیقات، نرخ برقیسازی چین به ۳۰ درصد رسیده که به طور قابل توجهی بالاتر از اتحادیه اروپا و آمریکا است که نرخ برقیسازی آن در سالهای اخیر، به ۲۲ درصد رسیده است.
این تحقیقات، نرخ برقیسازی را به عنوان سهم برق در مصرف انرژی نهایی در مقابل انرژی حاصل از سوختهای فسیلی تعریف میکند. بر اساس این تحقیقات، آمریکا همچنان در زمینه برقیسازی ساختمانها در جهان پیشتاز است. با این حال، چین اخیرا در برقیسازی صنعتی، به آمریکا و اروپا رسیده است و در برقیسازی حمل و نقل، از هر دو پیشی گرفته است. وسایل نقلیه برقی، در سال ۲۰۲۴، حدود ۴۷.۹ درصد از کل فروش خودروهای سواری در چین را تشکیل دادند. این رقم در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که خودروهای برقی فقط ۶.۳ درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند، افزایش چشمگیری داشته است. در مقایسه، خودروهای برقی کمتر از ۲۳ درصد از فروش خودروهای جدید در اروپا را در همین مدت تشکیل دادند.
گسترش سریع شبکه ریلی مدرن چین هم به برقیسازی بخش حمل و نقل این کشور کمک کرده است. چین ۴۵ هزار کیلومتر شبکه راه آهن سریع السیر دارد که پنج برابر شبکه اتحادیه اروپاست. انتظار میرود این رقم تا سال ۲۰۳۰، به ۶۰ هزار کیلومتر افزایش یابد./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید