روزنامه آسیا_در حالی‌که در روزهای گذشته، موضوع توافق ارمنستان و آذربایجان بر سر کریدور زنگزور یا همان مسیری که ترامپ نامیده خواهد شد، در محور بحث‌ها قرار داشته و کارشناسان نسبت به عواقب اقتصادی و حتی امنیتی آن هشدار داده‌اند، با این‌همه برخی از مقامات دولتی بر این مهم تأکید کرده‌اند که می‌توان با تعامل و گفت‌وگو، جلوی تبعات این کریدور را برای اقتصاد و امنیت کشور گرفت.
دو روز پیش، سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد: «آنچه که در مورد راه‌های مواصلاتی قفقاز جنوبی اتفاق افتاده با آنچه که قرار بود اتفاق بیفتد، از زمین تا آسمان  فرق دارد. نمی‌گویم آنچه که اتفاق می‌افتد، نگران‌کننده نیست. بر اساس آنچه که مقامات ارمنستان به ما گفته‌اند، قرار است یک شرکت آمریکایی که تحت قوانین ارمنستان ثبت می‌شود و تحت حاکمیت ارمنستان خواهد بود، این جاده را تأسیس کند.»
عراقچی ادامه داد: «آن چیزی که ارمنستانی‌ها به ما می‌گویند این است که در این ارتباط تمام خطوط قرمز ایران را رعایت کرده‌اند و به آن توجه داشته‌اند. بر اساس آنچه که مقامات ارمنستان گفته‌اند، یک شرکت مهندسی آمریکایی قرار است این کار را انجام دهد و هیچ نیروی آمریکایی در آنجا مستقر نخواهد شد و تأمین امنیت آن نیز با خود ارمنستان خواهد بود. این اظهاراتی است که مقامات ارمنستان گفته‌اند، البته ما نیز مراقبت‌های لازم را خواهیم داشت.»
روز گذشته، معاون اقتصادی سابق وزارت امور خارجه نیز تأکید کرد: «درباره کریدور زنگزور زیاد به مطبوعات و خبرسازی‌ها توجه نداشته باشیم و تمام این موضوعات جو رسانه‌ای است. ایران کریدور موازی زنگزور یعنی کریدور ارس را دنبال می‌کند. اگر مسیر ارس را تقویت کنیم کریدور ایران مسیر ترانزیتی در منطقه خواهد بود.»
مهدی صفری، درباره جو رسانه‌ای مبنی بر حذف ایران از کریدورهای ترانزیتی افزود: «ما را نمی توانند حذف کنند، اگر بتوانیم مشکلات مسیر ارس را که راه افتاد و درصد پیشرفت آن هم بالا بود، رفع کنیم و بتوانیم گمرک سبز را ایجاد کنیم، امکان حذف ایران وجود ندارد، مگر این‌که ما به این کریدور کم توجهی کنیم. معتقد هستم توجه به آن یک کار پیوسته است.»/آسیانیوز