روزنامه آسیا-تحریمهای غرب علیه روسیه و بحران دریای سرخ باعث شده مسیرهای سنتی حمل نفت مختل شده و کمبود نفتکشها بازار جهانی نفت را تحت فشار شدید قرار دهد.
به گزارش تجارت نیوز به نقل از بلومبرگ، به گزارش روز پنجشنبه بلومبرگ، بحران کمبود نفتکشها در بازار جهانی به مرحلهای رسیده است که حتی کشتیهای تازهساخت که معمولاً در نخستین سفرهای خود فرآوردههای نفتی تمیزتر را حمل میکنند، اکنون ناچار شدهاند نفت خام بارگیری کنند.
بر اساس دادههای ردیابی کشتیها و قراردادها که توسط بلومبرگ و شرکت سیگنال اوشن بررسی شده، شش نفتکش غولپیکر که امسال تحویل شدهاند، از شرق آسیا به سمت خاورمیانه، آفریقا و آمریکا حرکت کردهاند تا نفت خام بارگیری کنند؛ درحالیکه سال گذشته تنها یک سفر از این نوع ثبت شده بود.
معمولاً مالکان ترجیح میدهند در نخستین سفرهای نفتکشهای تازهساخت، فرآوردههای نفتی مانند بنزین حمل شود، زیرا مخازن پس از آن نیازی به شستوشوی سنگین ندارند و این روش از نظر اقتصادی و جغرافیایی منطقی است. با این حال کمبود شدید نفتکشها و افزایش تولید نفت توسط تولیدکنندگان اوپک و غیر اوپک، این منطق سنتی را برهم زده است.
تحریمها علیه روسیه و خطرات عبور از دریای سرخ، مسیرهای حمل سنتی را طولانیتر و نیاز به نفتکشهای بیشتر را ایجاد کرده است. حتی نفتکشهای کوچکتر هم وارد تجارت نفت خام شدهاند و برخی معاملهگران مجبور به تقسیم محمولهها شدهاند که هزینه حملونقل را افزایش داده است. شاخص بالتیک برای نفتکشهای حمل نفت خام از پایان ژوئیه ۵۰ درصد افزایش یافته است.
گورگیوس ساکلاریدیو، تحلیلگر اجاره کشتی در شرکت سیگنال ماریتایم از زیرمجموعههای گروه سیگنال اوشن به نقل از بلومبرگ گفت: «وقتی نفتکشهای فوقالعاده بزرگ روزانه ۱۰۰ هزار دلار و نفتکشهای سوئزمکس ۸۰ هزار دلار برای حمل نفت خام درآمد دارند، همه ترجیح میدهند هرچه سریعتر این نرخها را تثبیت کنند، مبادا شرایط ناگهان تغییر کند.»
نخستین نفتکش غولپیکر که امسال یک سفر آزمایشی خالی را ثبت کرد، نفتکش «آلیاِکمون ۱» بود. این کشتی در اواخر ژوئن از حوضچه کشتیسازی شمالشرق چین بدون بار حرکت و سپس راهی کویت شد تا حدود دو میلیون بشکه نفت خام بارگیری کند. این محموله در اواخر نوامبر به کره جنوبی تحویل شد./آسیانیوز
دیدگاه خود را بنویسید