صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
شنبه / ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸:۳۵
کد خبر: 22273
گزارشگر: 2
۱۴۴
۱
۰
۲
استفاده از آب سالم

آیا استفاده از تصفیه آب برای سلامتی تاثیری دارد؟

آیا استفاده از تصفیه آب برای سلامتی تاثیری دارد؟
در این مقاله شرکت آبرسان تهران قصد دارد، در زمینه تاثیر استفاده از آب سالم در سلامتی انسان صحبت کند و برندهای معتبر دستگاه های تصفیه آب موجود در ایران را معرفی نماید.

در مطلبی که در این مقاله برای شما تهیه کرده ایم می خواهیم ببینیم که آیا خرید دستگاه تصفیه آب خانگی و استفاده از آب تصفیه شده برای سلامتی شما مفید است یا تاثیری ندارد؟
اگر این مطلب تا آخر بخوانید متوجه خواهید شد که دستگاه تصفیه آب سودمند است و مطالبی را که برخی از افراد نقل قول می کنند پایه و اساس علمی ندارد. به راحتی می توانید دستگاه تصفیه آب خوب را انتخاب کرده و خریداری نمایید.

عناوین مهم مطالب در این صفحه:

  1. دستگاه تصفیه آب خوب چه ویژگی هایی دارد؟
  2. بهترین مدل دستگاه تصفیه آب در ایران کدام برند است؟
  3. برای نگهداری دستگاه تصفیه آب چه کاری باید انجام داد؟
  4. در آب شهری چه مواد و املاح مضر و خطرناکی وجود دارد؟
  5. آب تصفیه شده چگونه بر سلامت شما تاثیر می گذارد؟

دستگاه تصفیه آب خوب چه ویژگی هایی دارد؟

برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی خوب ابتدا باید بدانید که یک دستگاه تصفیه آب خوب چه ویژگی هایی دارد. در ابتدا باید بگوییم که از هر وسیله ای نمی توان به عنوان تصفیه کننده آب استفاده کرد چرا که مواد و املاح درون آب فقط با تعداد محدودی از مواد شیمیایی گرفته می شود نه با هر وسیله و ماده ای. فیلترها و مواد گوناگونی برای تصفیه آب وجود دارد اما برای مصارف خانگی فقط تعداد محدودی فیلتر وجود دارد که می توان با استفاده از آنها آب را تصفیه و قابل شرب نمود.

تقسیم بندی دستگاه های تصفیه آب

دستگاه های تصفیه آب به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

دستگاه های تصفیه آب میکرو فیلتر

دستگاه های تصفیه آب میکرو فیلتر به دلیل داشتن منافذ بسیار درشت که در فیلتر اصلی آنها وجود دارد و در حد 1 الی 10 میکرون هستند نمی توانند مواد داخل آب را به خوبی فیلتر کنند و بیشتر مواد و املاح درون آب از این فیلترها عبور می کند و عملاً کار خاصی بر روی آب انجام نمی دهند.
دستگاه های تصفیه آب میکرو فیلتر فقط برای آبهای چشمه و آب شیرین بدون آلودگی استفاده می شود تا فقط آلودگی های سطحی که با چشم قابل رویت هستند را از آب حذف کنند و خرید این مدل دستگاه تصفیه آب برای تصفیه کردن آب شهری به هیچ عنوان توصیه نمی شود چرا که عملاٌ کار خاصی روی آب انجام نمی دهند و خرید دستگاه میکرو فیلتر هدر دادن پول و سرمایه شما می باشد و به هیچ عنوان انتظار شما برای تصفیه آب را برطرف نمی کند.
فیلترهایی که در داخل و یا پشت یخچال هستند از این نوع فیلتر می باشند.

دستگاه تصفیه آب اولترا فیلتر

دستگاه تصفیه آب اولترا فیلتر از نظر دقت تصفیه آب از مدل میکرو فیلتر کمی بهتر است اما باز هم دلیل نمی شود که خوب و مناسب باشد. تصفیه آب اولترا فیلتر به دلیل داشتن فیلتر اصلی UF که دارای منافذ ریزتری نسبت به مدل میکرو فیلتر می باشد برای صاف کردن آبهای شیرین بدون میکروب مناسب می باشد نه برای آبهای شهری و آبهای بسیار سخت.
دستگاه تصفیه آب اولترا فیلتر مانند مدل بالا به دلیل نداشتن کارایی به مرور زمان از چرخه تولید کنار گذاشته شدند و دیگر کسی به فکر خرید آنها نمی باشد و حتی فیلتر UF این دستگاه نیز در بازار موجود نمی باشد.

دستگاه تصفیه آب نانو فیلتر

اما بهترین و کامل ترین نوع دستگاه تصفیه آب، مدل نانو فیلتر می باشد. دستگاه تصفیه آب نانو فیلتر دارای فیلتر اسمز معکوس یا فیلتر ممبران است که دارای منافذ بسیار ریز در حدود ۰/۰۰۰۱ میکرون می باشد که منافذ فیلتر ممبران چندین برابر ریزتر از مدل های دیگر می باشد بهترین گزینه تا به امروز برای خرید دستگاه تصفیه آب خوب می باشد.
فیلتر ممبران دستگاه تصفیه آب نانو فیلتر دارای یک فیلتر غشاء مانند می باشد که به روش اسمز معکوس عمل می کند و به دلیل داشتن منافذ بسیار ریز فقط اجازه عبور به آب و مقداری از املاح را می دهد و بقیه مواد درون آب از این منافذ نمی توانند عبور کنند و دفع می شوند. فیلتر ممبران دارای یک رول کاغذی مانند است که به دور یک لوله پلیمری بصورت فشرده پیچیده شده است و می تواند آب را از املاح و مواد سنگین جدا کند.
حال با شناختن انواع دستگاه تصفیه آب باید بدانید که انتظار شما از دستگاه تصفیه آب خوب چیست. برای شناخت هر وسیله ای اول باید بدانید که هدف از ساخت آن وسیله برای چه بوده است و به تاریخچه ساخت آن وسیله دقت کنید. در ادامه این مطلب کمی برای شما از تاریخچه ساخت دستگاه تصفیه آب می گوییم. بیایید کمی به عقب برگردیم و به تاریخچه دستگاه تصفیه آب بپردازیم.
در سال ۱۹۶۰ میلادی دو دانشمند در آمریکا یک غشای پلیمری را تولید کردند که می توانست آب و تعدادی از املاح درون آب را از خود عبور دهد. در ابتدای این اختراع به دلیل بزرگ بودن این غشاء فقط از این فیلتر در دستگاه های تصفیه آب بزرگ برای کارخانه ها استفاده می شد تا اینکه در سال ۱۹۹۸ یک شرکت آمریکایی تصمیم به تولید این فیلتر در ابعاد کوچکتر را گرفت که منجر به تولید دستگاه تصفیه آب در ابعاد خانگی شد.
در ابتدا از این دستگاه ها استقبال چندانی نمی شد اما با افزایش روز افزون جمعیت و پایین آمدن کیفیت آب در سطح جهان، مردم کم کم مجبور به استفاده از این دستگاه های تصفیه آب شدند.
در ایران نیز تا چند سال گذشته هیچ کس به فکر استفاده از دستگاه تصفیه آب نبود چرا که هم جمعیت کمتر بود و هم منابع آبی کیفیت بهتری داشت اما در سال های اخیر با کمتر شدن منابع آب شیرین و بی کیفیت تر شدن آب مصرفی، کم کم مردم مجبور به استفاده از دستگاه های تصفیه آب شدند به طوریکه هم اکنون در حدود ۶۰ درصد مردم ایران دارای دستگاه تصفیه آب هستند و دیرتر خریدن دستگاه تصفیه آب مطمئناٌ به ضرر شما خواهد بود هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامتی.
این مطلب گفته شد تا به این نتیجه برسیم که دستگاه تصفیه آب خوب باید حتماٌ فیلتر ممبران یا اسمز معکوس را داشته باشد و بدون این فیلتر دستگاه تصفیه آب به هیچ عنوان کارایی لازم را ندارد. پس به هنگام خرید دستگاه تصفیه آب خوب به داشتن فیلتر R.O دقت کنید.

بهترین مدل های دستگاه تصفیه آب در ایران

برندهای زیادی در دنیا وجود دارند که در کیفیت با یکدیگر رقابت می کنند اما تعداد محدودی از برندهای تولید کننده دستگاه تصفیه آب هستند که در ایران وجود دارند که به توضیح مختصر نام و ویژگی های آنها می پردازیم.
برخی از برندهای دستگاه تصفیه آب ساخت تایوان در ایران وجود دارند که مدت زمان زیادی است که در ایران حضور دارند و تا به امروز بازار خوبی را در ایران دارند و به برندهای معروف تبدیل شده اند. برندهای تایوانی زیادی هستند که از سال ۱۳۸۰ وارد بازار ایران شدند و به دلیل کیفیت بالای قطعات و فیلترها توانستند جایگاه خوبی را در بین مردم بدست بیاورند.

معروف ترین برندهای تصفیه آب تایوانی

از معروفترین برندهای تصفیه آب تایوانی می توان به برندهای زیر اشاره نمود:

  • Fluxtek
  • Aquajoy
  • Aqua Spring

تمامی این برندها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند اما در این میان برند آمریکایی فلوکستک که ساخت تایوان است از کیفیت بی نظیر و غیر قابل مقایسه ای با دیگر برندها برخوردار است. در زیر به توضیح کوتاه در مورد برندهای گفته شده در بالا می پردازیم.

دستگاه تصفیه آب Fluxtek

دستگاه تصفیه آب Fluxtek

دستگاه تصفیه آب فلوکستک یک برند آمریکایی است که کارخانه آن در تایوان قرار دارد و تحت لیسانس در این کشور تولید می شود. به جرات می توان اولین و بهترین برند تصفیه آب در ایران را با اختلاف زیاد با دیگر برندهای تصفیه آب، برند فلاکستک را نام برد به این دلیل که دستگاه های تصفیه آب Fluxtek که از سال 1385 وارد ایران شد هیچگونه خرابی نداشته و مشتریانی که این برند را خریداری کرده اند فقط اقدام به تعویض فیلترهای تصفیه آب خود نموده اند.
این برند طراحی آمریکا بوده و در تایوان تولید می شود و تمام فیلترها و قطعات دستگاه تصفیه آب Fluxtek دارای استاندارد NSF آمریکا می باشند. استاندارد NSF آمریکا یک استاندارد لازم و ضروری برای دستگاه تصفیه آب می باشد که بهترین برندهای دستگاه تصفیه آب باید این استاندارد را داشته باشند.
دستگاه تصفیه آب فلاکستک دارای مدل های مختلف دستگاه تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی می باشد که تمام مدل های تصفیه آب فلاکستک بخصوص مدل های زیر سینکی هوشمند و HD50 از معروفیت بالایی برخوردار هستند. دستگاه آب تصفیه کن فلاکستک دارای سه سال ضمانت می باشد و در این مدت مشتری می تواند با خیال راحت از دستگاه تصفیه آب خود استفاده لازم را ببرد.

دستگاه تصفیه آب Aquajoy

دستگاه تصفیه آب Aquajoy

دستگاه تصفیه آب آکواجوی یک برند کانادایی ساخت تایوان می باشد که کارخانه آن در کشور تایوان می باشد که هم از کیفیت خوبی برخوردار است و هم از فروش خوب و معروفیت بالایی در ایران برخوردار می باشد.
دستگاه تصفیه آب آکواجوی دارای نماینده رسمی در ایران است که از سال ۱۳۸۲ وارد ایران شد و به طور یقین می توان گفت که اولین برند خارجی دستگاه تصفیه آب در ایران می باشد. برند اکواجوی دارای ۹ مدل دستگاه تصفیه آب می باشد که سه مدل دستگاه تصفیه آب در ایران مونتاژ می شود که از کیفیت خوبی نسبت به دیگر مدل های دستگاه تصفیه آب برخوردار می باشد.
برند تصفیه آب آکواجوی نیز مانند برندهای دیگر مطرح در ایران و جهان دارای استاندارد NSF می باشد که داشتن این استاندارد تضمین کننده کیفیت و بهداشتی بودن قطعات و فیلترهای دستگاه تصفیه آب می باشد که خرید دستگاه تصفیه آب آکواجوی می تواند بهترین خرید شما در زندگی باشد.
دستگاه تصفیه آب آکواجوی دارای یک شبکه نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در تمام ایران است که شما می توانید با خیال راحت فیلتر تصفیه آب آکواجوی و قطعات دستگاه تصفیه آب را مستقیماً از نمایندگی مجاز دستگاه تصفیه آب با قیمت های یکسان در کل ایران خریداری نمایید.

دستگاه تصفیه آب Aqua Spring

دستگاه تصفیه آب Aqua Spring

دستگاه تصفیه آب آکوا اسپرینگ نیز مانند برند فاکستک یک برند آمریکایی است که کارخانه آن در تایوان قرار دارد و در سال های گذشته توسط نمایندگی آکواجوی وارد ایران شد. دستگاه تصفیه آب آکوا اسپرینگ در کشور تایوان تولید می شود که این برند نیز مانند برندهای گفته شده در بالا دارای استاندارد NSF آمریکا می باشد. دستگاه تصفیه آب آکوا اسپرینگ فقط در یک مدل زیر سینکی به ایران وارد شد و دیگر مدل های این برند در کشور موجود نمی باشد.
اب تصفیه کن آکوا اسپرینگ یک دستگاه تصفیه آب کامل با شش فیلتر می باشد که آخرین فیلتر این دستگاه تصفیه آب تامین کننده مواد معدنی حذف شده از آب می باشد که آب تصفیه شده را از نظر کیفی بالا می برد.

برای نگهداری دستگاه تصفیه آب چه کاری باید انجام داد؟

هر وسیله برای سالم ماندن و کارکرد طولانی نیاز به برخی سرویس های دوره ای و انجام اقدامات لازم برای سالم ماندن می باشد. به دلیل حجم بالای رسوبات و مواد سنگین درون آب، دستگاه تصفیه آب هم نیاز به مراقبت و سرویس های دوره ای دارد اما کار زیاد سختی نیست. تعویض فیلتر تصفیه آب خانگی و چک کردن بموقع قطعات دستگاه تصفیه آب از نظر عدم خرابی تنها کاری است که شما باید انجام دهید.
زمانی که شما دستگاه تصفیه آب را از هر شرکتی خریداری می کنید، شرکت فروشنده زمانی را برای تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب به شما اعلام می کند که فقط با رعایت زمان تعویض فیلتر در زمان گفته شده عمر مفید دستگاه تصفیه آب خود را بالا ببرید.
پس می بینید که کار زیاد سختی نیست و تنها با تعویض فیلتر دستگاه تصفیه آب در زمان های اعلام شده هم به سلامت دستگاه تصفیه آب خود کمک می کنید و هم به حفظ سلامتی خود.

در آب شهری چه مواد و املاح مضر و خطرناکی وجود دارد؟

همیشه قبل از خرید یک وسیله به این موضوع فکر می کنید که استفاده از آن وسیله چه تاثیری در زندگی شما می گذارد. هنگامی از خرید خود خوشحال می شوید که تاثیر استفاده از آن وسیله را در زندگی خود ببینید.
برخی از افراد هستند که به ناچار مجبور می شوند تا از دستگاه تصفیه آب استفاده کنند ممکن است ناراحتی گوارشی داشته باشند و یا دچار سنگ کلیه شوند. در این زمان است که از دستگاه تصفیه آب استفاده می کنند حتی اگر خرید خوبی نداشته باشند و از خرید خود راضی نباشند.
اما استفاده از دستگاه تصفیه آب فقط در شرایط اضطراری نیست و توصیه ما این است که همه افراد از دستگاه تصفیه آب استفاده کنند تا افراد سالم هم به مشکلاتی این چنین دچار نشوند. دلایلی محکمی وجود دارد که باعث می شود تا استفاده از دستگاه تصفیه آب به یک نیاز تبدیل شود.
در زمان های نچندان دور به دلیل کم بودن جمعیت شهرها و به اندازه بودن بارش ها، کیفیت آب شرب شهری بالا بود به طوریکه گفته می شد آب شهرهای ایران بخصوص در تهران در ردیف با کیفیت ترین آب های دنیا قرار دارد.
اما در سالهای اخیر به دلیل افزایش جمعیت و کم شدن بارش ها در اثر خشک سالی، کیفیت آب شرب شهری بسیار کاهش یافته و باعث شده تا اکثر افراد کشور به ناراحتی های گوارشی و سنگ کلیه و غیره در اثر استفاده از آب بی کیفیت دچار شوند. اما چه موادی در آب وجود دارد که باعث بروز این مشکلات و بیماری ها می شود. کیفیت آب هر منطقه با منطقه دیگر تفاوت دارد. دلیل این تفاوت مواد و لایه های مختلف موجود در زمین است که از مواد مختلفی تشکیل شده است.
در برخی از مناطق لایه های سنگ های رسوبی و آهکی قرار دارد که باعث می شود تا بر کیفیت آب تاثیر بگذارد. در برخی از مناطق لایه های کربنی وجود دارد که باعث ایجاد بیشترین رسوب در آب می شود. هضم این نوع مواد برای بدن بسیار سخت و سنگین است و افرادی که کلیه های ضعیف و کم کار دارند به مشکل می خورند و دچار ناراحتی می شوند.

مواد موجود در آب شهری

اما موادی که در آب شهری وجود دارد عبارتند از:

کلر

کلر یا CL یک عنصر شیمیایی با عدد اتمی ۱۷ می باشد که ۵ بار از هوا سنگین تر است. از این عنصر برای ضد عفونی کردن آب و در صنایع کاغذ سازی برای سفید کردن کاغذ، حشره کشها، رنگها، پلاستیک، دارو، منسوجات، حلالها از آن استفاده می شود.
کلر یک ماده بسیار سمی و دارای بوی بد می باشد. کلر در طبیعت بصورت ترکیب وجود دارد که یک نمونه ترکیب شده این ماده که به وفور یافت می شود نمک طعام است. کلر در صنعت کاربرد فراوان دارد، اما استفاده از آن مضررات زیادی دارد که به آن می پردازیم: همانطور که می دانید از کلر برای ضد عفونی کردن و از بین بردن میکروب و باکتری درون آب شهری استفاده می شود.
اما کلر تاثیرات مخربی بر پوست و موی انسان دارد. از آب ضدعفونی شده برای استحمام و شنا کردن در استخرها استفاده می شود. آب گرم داخل استخر و حمام باعث می شود تا منافذ پوست باز شوند و کلر و مواد دیگر داخل آب از طریق پوست به داخل بدن نفوذ کنند. از طرفی به هنگام استفاده از دوش، آبی که کلر دارد بخار می شود و باعث می شود که گاز کلر از طریق ریه و شش ها وارد بدن و جریان خون شود.
همچنین کلر آب از طریق منافذ پوست سر وارد پیاز مو می شود و باعث شکنندگی و ریزش موی سر می شوند. طبق تحقیقات تیم پزشکی دانشکده پزشکی ویسکانسین، یکی از علل شیوع سرطان سینه در زنان کلر می باشد. اخیرا گروه ملی سرطان سینه آمریکا گزارشی در مورد ارتباط کلر منتشر کرد که یک عامل مشترک میان زنانی که سرطان سینه دارند آن است که همگی آنها دارای ۵۰٪ تا ۶۰٪ مقادیر بالاتر فرآورده های فرعی کلر در بافت سینه می باشند.
امروزه در آمریکا هر ۱۳ دقیقه یک زن از سرطان سینه فوت می کند. حال با دانستن این مطالب این پرسش به ذهن می رسد که برای حذف کلر از آب چه راههایی وجود دارد.

روش های حذف آب کلر

روش های زیر می تواند در حذف کلر از آب موثر باشد:

  • ریختن سه تا چهار قطره آبلیمو در هر لیتر آب تا حدودی کلر را خنثی می کند.
  • استفاده از سر دوشی های فیلتر دارد مخصوص حمام
  • استفاده از هواکش و تهویه هوای مناسب داخل حمام
  • نگهداشتن آب در فضای آزاد
  • استفاده از دستگاه تصفیه آب خوب و با کیفیت برای حذف کلر از آب

فلوراید

همانگونه که می دانید مواد و املاح زیادی داخل آب های موجود در سطح زمین وجود دارد. یکی از این املاح فلوراید است که مقدار آن با توجه به منطقه و نوع سنگ های موجود در آن منطقه متفاوت است. در برخی نقاط به دلیل کمبود فلوراید در آب آن را بصورت دستی به آب اضافه می کنند و در برخی مناطق بصورت طبیعی بوفور در آب یافت می شود.
فلوراید یک ترکیبی یونی و حاوی عنصر فلوئور است که در بسیاری از سنگ‌ها یافت می‌شود. مقدار زیادی از فلوراید افزوده شده به منابع آب آشامیدنی شهری که بصورت دستی اضافه می شود از مادهای به نام سیلیکوفلوراید بدست می‌آید. فلوراید موجود در آب آشامیدنی مزایا و معایب زیادی دارد از مزیت های آن می توان به سالم ماندن دندانها اشاره کرد. فلوراید با چسبیدن به مینای دندان مانند یک لایه محافظ عمل می کند و مانع از پوسیدگی دندان ها می شود.
مقدار مجاز فلوراید در آب آشامیدنی ppm 1 ( یک گرم در هر لیتر) می باشد که حد بیشتر از آن می تواند اثرات مخربی مانند کاهش ضریب هوشی کودکان، خشکی مفاصل، خطر ابتلا به سرطان روده و معده، تیروئید و آسیب عملکرد سیستم عصبی در انسان، درد های استخوانی شود. آب شهرهایی از ایران نیز مانند طبس، برازجان، بوشهر و خراسان دارای مقادیر فلوراید بالای 1.5 میلی گرم در لیتر هستند که از طریق آب آشامیدنی وارد بدن شده و زیان آور هستند.

سرب

وقتی واژه سرب را می‌شنویم، بی‌اختیار به یاد آلودگی سربی موجود در هوا می‌افتیم اما آیا می دانید منابع دیگری هم برای آلوده کردن محیط زیست با این فلز خطرناک در اطراف ما وجود دارد و ما از آنها بی‌خبریم.
گاهی به ما توصیه می‌شود اگر در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنیم، بهتر است هر روز شیر بنوشیم تا آلودگی‌های سربی روی بدن ما اثرات منفی نگذارد؛ اما آیا می‌دانیم گاهی این آلودگی‌ها آنقدر وسیع و گسترده هستند که حتی می‌توانند دام‌ها و شیر حاصل از آنها را هم آلوده کنند؟
سرب فلزی نرم به رنگ خاکستری متمایل به آبی یا نقره ای کبود است. سالانه در حدود ۵/۳ میلیون تن از این فلز در سراسر دنیا مصرف می‌شود. این فلز بعد از آهن دومین فلز پر مصرف صنعتی است هرچند ممکن است همه ما با شنیدن نام سرب بیشتر به یاد آلودگی بنزین بیفتیم اما باید بدانیم بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آنها سر و کار داریم حاوی سرب هستند.
وسایلی مانند کابل‌های برق و البته باتری‌های الکتریکی بالاترین مصرف سرب را به خود اختصاص داده‌اند. سرب قرمز به مقدار بسیار زیاد در رنگ‌ های ساختمانی و کرومات سرب به عنوان رنگ زرد کاربرد دارد. حتی بیشتر لوازم آرایش مورد استفاده خانمها پایه و اساس شان از سرب است. سرب باعث ایجاد اختلال در واکنشهای آنزیمی بدن و بخصوص در سنتز مولکول می‌شود که قسمت اساسی هموگلوبین بوده و برای انتقال اکسیژن در تمام بدن انسان جزء اساسی می باشد.
سرب سبب کاهش عمر گلبولهای قرمز خون می‌شود و باعث عوارض کلیوی، قلبی و عصبی می‌شود. سرب با عبور از کیسه و آمنیون جفت، روی جنین اثرات سوء می‌گذارد و در استخوانهای دراز بدن (مانند دست و پا) رسوب شیار مانند ایجاد می‌ کند. سرب سبب ایجاد توهم و کاهش حافظه می‌شود.
مسمومیت با سرب بر روی سلسله اعصاب مرکزی اثر می گذارد. در اثر تماس دراز مدت با مقادیر کم سرب، این ماده بر روی عملکرد کلیه اثرات منفی می گذارد و سبب نفروپاتی می‌شود که غیرقابل برگشت است. سرب سبب کم خونی می‌شود و باعث ضایعات مغزی و عصبی می‌ شود. سرب در کودکان سبب تاخیر در رشد می ‌شود.

نیترات

خاک بصورت طبیعی دارای مقادیر زیادی نیترات است. نیترات یک ماده مهم غذایی برای گیاهان محسوب می شود ولی ازنظر بهداشتی یک ماده سمی برای انسان است. ممکن است نیترات به مقدار زیادی درخاک و منابع آب وجود داشته باشد اما مقدار طبیعی نیترات در منابع آب زیرزمینی معمولاً کمتر از ۱۰ میلی گرم در لیتر می باشد.
غلظت بیشتر نیترات در منابع آبی بستگی به مقدار نفوذ نیترات موجود در کودها و آلودگی ترکیبات آلی، فاضلابها و پسابهای کارخانه ها دارد و در نتیجه این مقدار آلودگی آب با نیترات برای بدن خطرناک است. سازمان بهداشت جهانی حداکثر مجاز غلظت نیترات درآب شرب را ۱۵ میلی گرم در هر لیتر تعیین نموده است. اکنون یکی از معضلات مهم منابع آب شرب، غلظت بیش از حد نیترات در آب است.
برای کاهش و یا حذف نیترات از آب روشهای ساده و کم هزینه ای هم وجود دارد که البته با این حجم مصرف آب در شهرها بصورت کلی ممکن نیست. هر ماده ای می تواند برای انسان غذا و یا سم باشد .تفاوت آن تنها در مقدار آن ماده است که تعیین کننده تأثیرش در بدن انسان می باشد. آمادگی و استعداد ارثی عامل مهمی در تأثیر منفی نیترات برروی افراد می باشد.
مصرف آب چاه هایی که نیترات آنها بیش از45 میلی گرم در لیتر بوده اند مسمومیتهای شدید و حتی کشنده ای در نوزادان بوجود می آورد. غلظت نیترات در آب برای شیر خواران و کودکان مضر می باشد. چون مقدار PH دستگاه گوارش شیرخواران و کودکان بیشتر از بزرگسالان است در نتیجه شرایط مساعد بوده و باکتریهای احیاءکننده نیترات به نیتریت موجود در دستگاه گوارش تکثیر یافته و می توانند نیترات موجود در غذا و آب را به نیتریت تبدیل کنند.
بنابراین نیتریت جذب جریان خون می شود و هموگلوبین را به متهموگلوبین تبدیل می نماید. متهموگلوبین ماده ای سمی نیست اما موجب کاهش حمل اکسیژن توسط هموگلوبین به بافتهای بدن می شود و این امر اثرات زیان بخش و جدی به بارمی آورد.

میکروب های درون آب

آب محیطی است که هزاران گونه بیولوژیکی، بخشی یا تمام دوران حیات خود را در آن سپری می کنند. میکروارگانیزم ها، باکتری ها، قارچ ها و جلبک ها کاتالیزورهای زنده ای هستند که امکان انجام برخی از واکنشهای شیمیایی در آب را فراهم می سازند.
بخش کثیری از واکنش های شیمیایی مهم، چون واکنش های مواد آلی و فرآیندهای اکسیداسیون واحیاء، از طریق واسطه های باکتریایی انجام می گیرد.
مهمترین ارگانیزم های بیولوژیکی موجود در آب، ارگانیزم هایی هستند که درایجاد بیماری ها نقش اصلی را ایفا می کنند.

ارگانیزم های بیماری زا با منشاء آبی

ارگانیزم های بیماری زا که منشاء آبی دارند عبارتند از:

باکتری ها

باکتری ها، میکروارگانیزم های تک سلولی هستند که معمولآ بی رنگ بوده و جزء پست ترین اشکال حیانند. بیماری روده و معده اغلب در اثر بیماری های منتقل شده توسط باکتری های بیماری زا انجام می شود.

ویروس ها

ویروس ها کوچکترین ساختمان های بیولوژیکی شناخته شده هستند که تمام اطلاعات ژنتیکی لازم برای تولید مثل خویش را دارند. ویروس ها انگل هایی هستند که برای زندگی خود اجباراً نیاز به یک میزبان مانند بدن انسان دارند.
تعیین موثر بودن گندزدایی ویروس ها مشکل است، برای ارگانیزم های ویروسی آزمایش جامع و سریع وجود ندارد. عدم قطعیت در گندزدایی ویروسی مشکل اصلی برای کاربرد مستقیم فاضلاب و پساب به حساب می آید.

پروتوزا ها

پروتوزا ها ارگانیزم های تک سلولی هستند که به لحاظ فعالیت از باکتری ها و ویروس ها پیچیده ترند. پروتوزا ها ارگانیزم های کامل و خود کفایی هستند که میتوانند زندگی آزاد یا انگلی داشته باشند و خواص بیماری زایی یا غیر بیماری زایی از خود بروز دهند.
پروتوزا ها دارای سازگاری بسیار بالا با محیط دارند، بطور گسترده ای در آبهای طبیعی وجود دارند. تحت شرایط حاد محیطی، پروتوزا های آبزی شبکه مقاومی را تشکیل می دهند که غیر فعال ساختن آنها به کمک عملیات گندزدایی کار مشکلی است.

کرم های انگلی

چرخه زندگی کرم های انگلی معمولآ در بر گیرنده دو یا بیش از دو جانور به عنوان میزبان است. آلودگی آب ممکن است از فضله حیوانی که حاوی کرم های انگلی است، ناشی شود به این ترتیب کرم های انگلی در وهله اول افرادی را تهدید می کنند که در تماس مستقیم با آب تصفیه نشده هستند.

فلزات سنگین

همه فلزات تا اندازه ای در آب قابل حل می باشند. پیدایش فلزات در آب های طبیعی از طریق حل شدن آن ها در آب، توسط رسوبات و تخلیه فاضلاب های شهری، صنعتی و کشاورزی صورت میگیرد. مقدار فلزات داخل آب معمولآ توسط روش جذب اتمی اندازه گیری میشود.

فلزات غیر سمی

علاوه بر یونهای کلسیم و منیزیم که باعث ایجاد سختی در آب میشوند، سایر فلزات غیرسمی مانند آهن، منگنز، آلومینیوم، مس و روی نیز در آب وجود دارند.
آهن و منگنز که در بسیاری از موارد به همراه یکدیگر مشاهده میشوند در غلظتهای معمولی، علائمی مبنی بر خطرناک بودن برای سلامتی انسان محسوب نمی شوند.
غلظت آهن بیش از 0.3 mg/L و غلظت منگنز بیش از0.05 mg/L میتواند رنگ آب را تغییر دهد.

فلزات سمی

فلزاتی که وجودشان حتی به مقدار کم برای سلامت انسان مضر است، سمی تلقی میشوند. فلزات سمی در آب شامل آرسنیک، باریم، کادمیم، کروم، سرب، جیوه و نقره می باشند. غلظت های زیاد فلزات سنگین مانند آرسنیک، کادمیوم، سرب وجیوه برای سلامتی انسان خطر آفرینی خاصی دارند.
فلزات گفته شده توسط زنجیره غذایی موجود در طبیعت تغلیظ میشوند و بدین ترتیب بزرگترین خطر را برای ارگانیزم های نزدیک به قسمت بالایی زنجیره ایجاد می کنند. غلظت های قابل ملاحظه این فلزات غالباً در پسابهای معدنی، صنعتی و زه آب های کشاورزی وجود دارند.

آمیب

آمیب نوعی تک سلولی است که در آبهای شیرین و گرم زندگی می کند. زیستگاه این نوع تک سلولی معمولاً در آب دریاچه ها، آب چاه ها و آب شهری که به خوبی ضد عفونی نمی شود وجود دارد. نوعی از آمیب ها در روده و معده باعث ایجاد اسهال خونی می شوند.
به تازگی برخی از پزشکان درباره استفاده از آب شهری و وجود این نوع تک سلولی هشدار داده اند که آمیب می تواند از طریق شستشوی بینی با آب شهری وارد مغز شود و مغز را از بین ببرد.

آب تصفیه شده چگونه بر سلامت شما تاثیر می گذارد؟

آب منبع خوبی برای حفظ شادابی و سلامت پوست بدن به شمار می آید. استفاده روزانه از آب برای بدن مفید می باشد البته اگر این آب تصفیه شده باشد و مواد مضر مانند کلر و نیترات که در بالا به مضرات آنها اشاره شد در آب نباشد برای بدن بسیار سودمند تر است. آب تصفیه شده برای سلامت قلب مفید است و می تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد و باعث کاهش وزن می شود.
بیش از ۶۰ در صد وزن بدن انسان و ۷۰ درصد حجم عضلات بدن از آب تشکیل شده است آب در خون، عضلات، بافتهای بدن، سلول ها و مغز وجود دارد و عامل اصلی فعالیت آنها می باشد پس می توان گفت نوشیدن آب برای عملکرد بهتر بدن بسیار مفید و ضروری است باز هم تاکید می کنیم نوشیدن آب تصفیه شده به عملکرد بهتر بدن کمک می کند.

وظایف آب در بدن چیست؟

از جمله وظایف آب در بدن می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • انتقال مواد غذایی به سلول های بدن برای تولید انرژی
  • کمک به عمل هضم مواد غذایی در معده و روده
  • تنظیم دمای بدن
  • خارج کردن سموم بدن به وسیله ادرار، مدفوع و تعریق
  • حرکت آسان مفاصل و اعضای بدن
  • کمک به افزایش سیستم ایمنی بدن
  • جلوگیری از بیماری های مزمن
  • شادابی و جوانی پوست
  • شکل دادن به سلول
  • کمک به کاهش وزن
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • کاهش استرس و تنشهای عصبی

ارتباط مصرف آب با کاهش وزن

شاید شما هم بارها این جمله را شنیده باشید " آب بنوشید تا لاغر شوید ". آب یکی از اجزای ضروری در برنامه رژیم کاهش وزن است. نوشیدن آب به شما کمک می کند که وزن بدن شما کاهش یابد چرا که آب چربی های بدن را می سوزاند. نوشیدن آب باعث پر شدن حجم معده و کاهش اشتها می شود و میل شما را برای خوردن غذا کم می کند و باعث می شود کمتر بخورید.
نوشیدن آب ولرم در صبح باعث عملکرد صحیح بدن مخصوصاٌ روده ها، دفع سموم شادابی پوست و رفع کبد چرب می شود. بهتر است صبح که از خواب بیدار می شوید یک لیوان آب ولرم تصفیه شده بنوشید تا باعث شادابی صبحگاهی شما شود. هنگامی که آب سرد می نوشید ۱۲۰ کالری برای گرم کردن و رسانیدن دمای آب به درجه حرارت بدن مصرف می شود.
آب کالری ندارد پس بهتر است غذاهایی را که درست میکنید آب زیادی داشته باشد تا به حفظ وزن و سلامت بدن شما کمک کند. آب تصفیه شده علاوه بر سلامت بدن بر طعم و مزه غذا تاثیر می گذارد و غذاهایی مانند سوپ طعم بهتری برای مصرف دارند. تنها با رعایت اصول ابتدایی و ساده به کمک آب تصفیه شده می توانید به وزن ایده آل خود برسید.
با کمی مطالعه بیشتر در مورد فواید آب تصفیه شده بر بدن شما هم به این یقین خواهید رسید که استفاده از دستگاه تصفیه آب و نوشیدن آب تصفیه شده برای سلامتی شما بهتر است.

مشتریان عزیز می توانند با شماره های 77999423 – 77999407 – 09120296614 تماس بگیرند و در مورد دستگاه تصفیه آب و نحوه خریداری اطلاعات بگیرند.

https://www.asianews.ir/u/eFZ
اخبار مرتبط
این مطلب با هدف معرفی بهترین دستگاه‌های تصفیه آب خانگی تایوانی، ضمن بررسی ویژگی‌ها و مزایای آن‌ها، به شما کمک می‌کند تا با اطمینان کامل، دستگاهی متناسب با نیازها و بودجه‌ی خود انتخاب کنید و از آب زلال و با کیفیت بهره‌مند شوید.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
کسرا پاشایی
۱۴۰۳/۰۳/۲۰
5
0
1

دستگاه فلوکستک و آکواجوی بهتربن دستگاه آب تصفیه کن در ایران هستند من خودم سیزده ساله که آکواجوی دارم و راضی هستم


ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید