دبی، نگین خاورمیانه، با آسمان‌خراش‌های  سر به فلک کشیده، مراکز خرید مجلل و سواحل خیره‌کننده، به عنوان مقصدی جذاب  برای سرمایه‌گذاران در املاک و مستغلات دبی شناخته می‌شود. با این حال،  همانند هر مکان دیگری، در این شهر نیز خطراتی در کمین سرمایه‌گذاران ناآگاه  وجود دارد. کلاهبرداری در املاک و مستغلات دبی، کابوسی است که می‌تواند  رویای سرمایه‌گذاری شما را به خاک و خون بکشد.
اما نگران نباشید! با مطالعه این مقاله، گامی بلند در جهت سرمایه‌گذاری امن  در املاک و مستغلات دبی برخواهید داشت. در اینجا، نکات کلیدی و راهکارهای  طلایی را از جمله اکاونت اسکرو یا escrow account برای خرید ملک بدون  هیچ‌گونه کلاهبرداری و معایب خرید ملک در دبی به شما ارائه خواهیم داد.

رشد و توسعه املاک دبی

بازار املاک دبی در سال‌های اخیر رشد قابل  توجهی داشته است. دولت دبی اقداماتی برای جذب سرمایه‌گذاران و توسعه  زیرساخت‌های شهر انجام داده است که منجر به رونق بازار املاک شده است. به  نقل از سایت معتبر های دبی Hidubai:

From 2012 to 2022, the average annual  growth rate in the real estate market was around 9.5%. Average sales  prices for residential property in Dubai increased by approximately 12%  between Q3 2021 and Q3 2022 to reach AED 1,203 per sq ft.

از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، میانگین نرخ رشد  سالانه در بازار املاک حدود ۹/۵ درصد بوده است. میانگین قیمت فروش املاک  مسکونی در دبی بین سه ماهه سوم ۲۰۲۱ و سه ماهه سوم ۲۰۲۲ حدود ۱۲ درصد  افزایش یافته و به ۱۲۰۳ درهم در هر فوت مربع رسیده است.

در بحبوحه عدم اطمینان اقتصادی جهانی و  ترس از رکود، وضعیت دبی به عنوان یک پناهگاه امن در سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاران  را جذب کرده است، به طوری که سطح معاملات نسبت به سال به سال افزایش یافته  و از سطح سال ۲۰۱۹ فراتر رفته است. نمودار زیر میزان معاملات در سال های  اخیر برای خرید ملک در دبی را مشاهده می کنید.



دبی به خاطر پروژه‌های بزرگ و  بلندپروازانه خود مانند نخل جمیرا، مارینا دبی و مرکز شهر دبی شهرت دارد.  این توسعه‌ها نه تنها آسمان‌خراش‌های شهر را تغییر داده‌اند، بلکه  سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه و افزایش ارزش املاک در مناطق مربوطه را نیز  جذب کرده‌اند. نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۰ نیز نقش مهمی در تقویت بازار  املاک داشته است، با انتظار ورود موجی از بازدیدکنندگان به شهر.

توجه:

موقعیت‌های اصلی همیشه بهترین سود  سرمایه‌گذاری را ندارند، زیرا املاک در محلاتی که بیشترین تقاضا را دارند  همراه با برچسب قیمت بالاتر، هزینه‌های خدماتی (سرویس شارژ ساختمان) بالاتر  و هزینه‌های بهره‌برداری بالاتری همراه هستند و بدون شک برای یک  سرمایه‌گذار، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا مزایا و سود مالی خود را از  سرمایه‌گذاری در خرید ملک در یک مکان اصلی و لوکس به دست آورد.

بازدهی اجاره بالا

دبی دارای یک بازار اجاره رونق یافته است  که بازدهی اجاره جذابی را برای مالکان املاک ارائه می‌دهد. تقاضای بالای  مسکن از سوی تعداد رو به رشد مهاجران و گردشگران، منجر به پتانسیل درآمد  اجاره قابل توجهی شده است.
هنگامی که با برخی از مشهورترین مراکز تجاری جهان مانند هنگ کنگ، لندن و  نیویورک مقایسه می‌شود، بازده سرمایه‌گذاری برای یک ملک در دبی بسیار بیشتر  است. بسته به محل ملک، می‌توانید بازدهی اجاره بین ۶ تا ۱۰ درصد انتظار  داشته باشید. این نرخ بازدهی سالانه همچنین نسبت به تمام امارات دیگر  امارات متحده عربی بیشتر است. در حال حاضر محله‌هایی مانند مرکز شهر دبی،  مارینا دبی و دایره روستای جمیرا در رادار سرمایه‌گذاران املاک قرار دارند  زیرا این مناطق نویدبخش هستند و قیمت املاک با گذشت هر روز افزایش می‌یابد.

بدون مالیات بر درآمد

محیط بدون مالیات دبی یکی از بزرگترین  مشوق‌های شهر برای سرمایه‌گذاران است. برای سرمایه‌گذاران املاک که به  دنبال حداکثر بازدهی هستند، این مکان مطلوب است زیرا مالیات بر درآمد  سرمایه، مالیات بر درآمد یا مالیات بر املاک وجود ندارد. این یک مزیت بسیار  بزرگ است زیرا اکثر شهرهای بزرگ جهان مالیات بر درآمد را بر درآمد اجاره  شما اعمال می‌کنند یا از شما می‌خواهند که مالیات بر املاک را بپردازید که  در نتیجه بازده کلی سرمایه‌گذاری شما کاهش می‌یابد. خرید ملک در دبی به طور  خودکار به معنای نگهداری پول سخت‌کسب شده خود در جیب خود و لذت بردن از  بازدهی بالای سرمایه‌گذاری بدون پرداخت بخش بزرگی از آن به دولت است.

بازار املاک پر جنب و جوش

صنعت املاک در دبی به رشد سریع و نقدینگی  بالا شهرت دارد. موقعیت مطلوب شهر، چشم‌اندازهای اقتصادی قوی و افزایش  جمعیت، همگی از یک بازار املاک پر رونق و پویا حمایت می‌کنند.

زیرساخت‌های جهانی

ساختمان‌های آسمان‌خراش، مناطق تجاری و  خرده فروشی پر جنب و جوش و یک سیستم حمل و نقل جهانی - همه این‌ها دبی را  در جهان مشهور کرده‌اند. دبی زیرساخت‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهد که  شامل سیستم‌های حمل و نقل مدرن، بیمارستان‌های جهانی، موسسات آموزشی، یک  سیستم حمل و نقل آبی کارآمد، اتوبوس‌ها و تاکسی‌های خصوصی و امکانات فراوان  تفریحی است و آن را به مکانی جذاب برای ساکنان و گردشگران تبدیل کرده است.  همه این عوامل دبی را به یک شهر به خوبی مدیریت شده تبدیل می‌کنند.

ایمنی و ثبات

بسیاری از خریداران خانه و سرمایه‌گذاران  فقط به دلیل حس ایمنی و ثبات ترجیح می‌دهند خانه‌ای در دبی بخرند. دبی یکی  از امن‌ترین مکان‌ها برای زندگی در جهان محسوب می‌شود و برای خانواده‌هایی  که به دنبال خانه‌ای هستند ایده‌آل است. با وجود اینکه بسیاری از کشورهای  همسایه امارات متحده عربی از جنگ داخلی و بحران‌های مالی رنج می‌برند، این  کشور به ثبات سیاسی و روابط دوستانه با سایر کشورها شناخته شده است.
ساکنان می‌توانند از طریق سرویس آنلاین Al Ameen جرایم را به صورت ناشناس  گزارش دهند. راه‌اندازی یک ایستگاه پلیس هوشمند مثالی از نحوه محافظت شهر  از شهروندان خود است. علاوه بر جدیدترین فناوری‌های پیشرفته‌ای که  می‌توانند جرم را در مسیر خود متوقف کنند، این امارت در اجرای قانون بسیار  ثابت قدم است. محیط زندگی امن یکی از مزایای خرید ملک در دبی است.

ویزای ملک دبی

سرمایه‌گذاران املاک نیز واجد شرایط  دریافت ویزای اقامت بلندمدت هستند. کسانی که سرمایه‌گذاری‌های املاک به  ارزش 2 میلیون درهم دارند، اکنون می‌توانند برای ویزای طلایی درخواست دهند  که به آن‌ها ثبات بیشتری ارائه می‌دهد. این ویزا به شما امکان می‌دهد تا ۱۰  سال بدون نیاز به کارفرمایی به عنوان حامی مالی خود در دبی اقامت داشته  باشید و کار کنید. این ویزا همچنین قابل تمدید است، به این معنی که  می‌توانید با ثبات بسیار بیشتری نسبت به گذشته، زندگی در یکی از پویاترین  کلان‌شهرهای جهان را تجربه کنید. اگر تمایل به خرج کردن ۱ میلیون درهم  دارید، واجد شرایط دریافت ویزای سرمایه‌گذار خواهید بود. یکی دیگر از  مزایای خرید املاک در دبی این است که سرمایه‌گذاران می‌توانند اعضای  خانواده خود را برای این ویزای بلندمدت حمایت کنند.

معایب خرید ملک در دبی

قبل از ادامه این مقاله، بهتر است شما را  با حساب اسکرو یا escrow account آشنا کنیم. دولت امارات برای افزایش رونق  بازار املاک و مستغلات دبی، راهکارهای مختلفی را پیاده سازی کرده است. یکی  از آن ها که قبل تر هم به آن اشاره کردیم، عدم وجود مالیات بر درآمد بود که  کاملا به نفع سرمایه گذاران ملکی جهت اجاره ملک خود در دبی است. یکی دیگر  از این راه کار های کارساز و موثر در رونق بازار املاک دبی، وجود اسکرو  اکاونت escrow account برای آغاز فروش پروژه های در حال ساخت است. به طوری  که دولت امارات وجود این حساب را الزامی کرده است تا از کلاهبرداری های  فروش ملک در دبی، جلوگیری کند.سازنده اگر به بازگشایی حساب اسکرو اکاونت  اقدام نکند، اجازه فروش املاک خود را ندارد.

نکته مهم: پس اگر با مجموعه ای برای خرید آپارتمان در دبی آشنا شدید که از این حساب خبری نبود، بدانید که کلا قضیه مشکوک است و  امکان کلاهبرداری و تضرر مالی برای شما بسیار زیاد است. در ادامه با معایب  خرید ملک در دبی، آشنا خواهید شد.

نوسانات بازار

نوسانات بازار ارز

بازار املاک دبی نوسان‌زا بوده است.  قیمت‌ها می‌توانند بسته به شرایط بازار و عوامل خارجی مانند رویدادهای  اقتصادی جهانی، تغییرات در سیاست‌های دولتی و نوسانات قیمت نفت به سرعت  بالا و پایین شوند. بنابراین، سرمایه‌گذاران باید هنگام سرمایه‌گذاری در  بازار املاک دبی محتاط باشند و قبل از تصمیم‌گیری تحقیقات جامعی در مورد  شرایط بازار انجام دهند.

نوسانات ارز

از آنجایی که درهم امارات (AED) به دلار  آمریکا گره خورده است، نوسانات ارز می‌تواند بر قدرت خرید سرمایه‌گذاران  خارجی تأثیر گذارد و توانایی آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری در بازار املاک  دبی تحت تأثیر قرار دهد. سرمایه‌گذاران باید این خطرات ارزی را در نظر  بگیرند و آماده مدیریت سرمایه‌گذاری‌های خود باشند.

هزینه‌های اولیه مختلف

جدا از ارزش اسمی ملکی که قصد خرید آن را  دارید، هنگام خرید ملک در دبی باید هزینه های دیگری نیز بپردازید. این شامل  کارمزد ۴ دپارتمان زمین دبی (DLD)، هزینه ثبت ملک از ۲۰۰۰ درهم تا ۴۰۰۰  درهم، هزینه ثبت وام مسکن، هزینه های نمایندگی (مانند کارمزدهای املاک و  مستغلات و هزینه های حمل و نقل) و هزینه ارزیابی ملک می شود. همه این هزینه  ها باید از قبل پرداخت و تسویه شود، که واقعاً می تواند برای خریداران ملک  با بودجه محدود سنگین باشد.

تفاوت‌های حقوقی

علاوه بر ارزش اسمی ملکی که قصد خرید آن  را دارید، هنگام خرید ملک در دبی باید تعدادی هزینه دیگر نیز پرداخت کنید.  این شامل هزینه اداره زمین دبی (DLD) به میزان ۴ درصد، هزینه ثبت ملک از  ۲۰۰۰ تا ۴۰۰۰ درهم، هزینه ثبت وام، هزینه‌های آژانس (مانند هزینه‌های مشاور  املاک و هزینه‌های انتقال) و هزینه ارزیابی ملک می‌شود. تمام این هزینه‌ها  باید از پیش پرداخت و تسویه شوند که می‌تواند برای خریداران املاک با  بودجه محدود بسیار سنگین باشد.

عرضه بیش از حد

در گذشته، دبی دارای مازاد املاک مسکونی و  تجاری بوده است. این عرضه بیش از حد می‌تواند منجر به کاهش قیمت املاک و  بازدهی اجاره شود و سرمایه‌گذاران را در فروش یا اجاره دادن املاک خود با  مشکل مواجه کند. سرمایه‌گذاران باید قبل از سرمایه‌گذاری در هر ملکی، تقاضا  و عرضه بازار را بررسی کنند تا اطمینان حاصل کنند که در یک بازار با عرضه  بیش از حد سرمایه‌گذاری نمی‌کنند.

نتیجه‌گیری

خرید ملک در دبی می‌تواند یک سرمایه‌گذاری  موفق با پتانسیل بازدهی اجاره قابل توجه و درآمد بدون مالیات باشد.  سرمایه‌گذاران املاک، به دلیل بازار املاک پر رونق و زیرساخت‌های برتر، شهر  را یک انتخاب جذاب می‌دانند. با این حال، سرمایه‌گذاران باید همچنین از  نوسانات بازار، نگرانی‌های مربوط به عرضه بیش از حد و نوسانات احتمالی ارز  آگاه باشند. برای اتخاذ تصمیمات سرمایه‌گذاری هوشمندانه، درک ویژگی‌های  حقوقی و فرهنگی امارات متحده عربی ضروری است. مانند هر سرمایه‌گذاری، خرید  ملک در دبی می‌تواند خطراتی داشته باشد، بنابراین مهم است که تحقیقات خود  را انجام دهید و اگر می‌خواهید این خطرات را به حداقل برسانید و بیشترین  بهره را ببرید، راهنمایی متخصصان را از گروه مشاوران املاک امارات Amlakuae  دریافت کنید.