صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
سه شنبه / ۱۲ تیر ۱۴۰۳ / ۰۸:۴۲
کد خبر: 22810
گزارشگر: 464
۱۶۵
۰
۰
۳
یادداشت| مسعود خوشابی

حقیقت، فرزند زمان خویش است

حقیقت، فرزند زمان خویش است
دوشنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۳، خبر آزادی جولیَن پاول آسانژ (Julian Paul Assane) روزنامه‌نگار، برنامه‌نویس رایانه، کنش‌گر اینترنت و از بنیان‌گذاران وبگاه ویکی‌لیکس (WikiLeaks) و سردبیرِ استرالیایی آن، اگر تیتر اول روزنامه‌های جهان مدرن نبود، قطعاً تیتر دوم آن بود.



 آسیانیوز -
در چنین روزی‌ وی زندان بلمارش (انگلستان) را ترک کرد و به سمت زادگاهش پرواز کرد. می‌دانیم وی برنده و نامزد چندین جایزه به‌ویژه جایزه‌ رسانه عفو بین‌الملل برای انتشار کشتارهای غیرقانونی در کنیا و منتخب خوانندگان برای شخصیت سال ۲۰۱۰ مجله تایم بود.

وی که متولد ۱۹۷۱ در ملبورن است در نوجوانی با گروه‌ها و اجتماعات هکری آشناشد و در سال ۱۹۹۶ یعنی زمانی که ۲۵-۲۶ ساله بود، برای نخستین بار به جرم هک محکوم شد. آزادی بیان، سانسور و روزنامه‌نگاری موضوعاتی است که وی پیگیرانه و خستگی‌ناپذیر دنبال می‌کند. قبلاً ویکی‌لیکس مطالبی درباره کشتارهای غیرقانونی درکنیا، دفع زباله‌های سمّی در ساحل عاج، کتاب راهنمای کلیسای علم‌شناسی، وضعیت اسیران ارتش آمریکا در بازداشتگاه گوانتانامو و عملکرد بانک‌هایی چون کوپلینگ و جولیوس‌بائر منتشر کرده بود.

این افشاگری‌های بی‌پروا و شجاعانه باعث شهرت جهانی وی و وبگاه ویکی‌لیکس شده بود، اما او پشت این شهرت پنهان نشد، بلکه در سال ۲۰۱۰ در اقدامی سرشار از تهور و آفرینش، ۲۵۰ هزار سند محرمانه نظامی و دیپلماتیکِ طبقه‌بندی‌شده در ایالات متحده آمریکا (من‌بعد صرفا: آمریکا) را رونمایی کرد که خود یکی از بزر‌گترین افشای اطلاعات محرمانه در تاریخ آمریکا تلقی می‌شود.

این اسناد از جنایات هولناک ارتش آمریکا در عراق و افغانستان و رازهایِ‌ مگوی (!) دیپلماسی فاجعه‌بار، پرده برمی‌داشت. کشتار غیرنظامیان، رفتارهای غیرانسانی با اُسراء و زندانیان و به‌ویژه انتشار ویدئوهایی که از حملات هوایی ارتش آمریکا به ۱۱ نفر از جمله دو خبرنگار رویترز بود، از جنبه‌های شاخص این افشاگری‌ها محسوب می‌شد.

دست‌آورد جهانی این افشاگری از سویی و اتهام به جاسوسی که آغاز یک دعوای حقوقی ۱۴ ساله شد، از سویی دیگر نَقل مجلس رسانه‌ها شد. جا دارد تأکید شود تعقیب قضایی وی در صد سال قانون جاسوس آمریکا بی‌سابقه بوده است.

اگر اتهامات ۱۸گانه وارده از طرف دستگاه قضایی آمریکا به آسانژ ثابت می‌شد، وی به ۱۷۵ سال زندان محکوم می‌شد، اما کارزار جهانی (آوازه‌گری‌های مدام و خستگی‌ناپذیر نهادهای مدنی، فعالان آزادی مطبوعات، قانون‌گذاران و رهبران طیف‌های‌ سیاسی‌گوناگون و حتی سازمان ملل)، خِردورزی و پایداری آسانژ (۵سال در زندان بلمارش انگلستان، ۷سال در پناهندگی در سفارت اکوادور در لندن و...)، مهارت وکلای وی (یکی انگلیسی و دیگری استرالیایی) این دوران را به ۶۲ ماه زندان و عدم بازگشت وی بدون اجازه به آمریکا تخفیف فاحش داد. به منظور احترام به حوصله خواننده:
شرح این ‌هجران و این ‌خونِ‌ جگر این زمان بگذار تا وقتِ دگر

یادداشت| مسعود خوشابی
https://www.asianews.ir/u/eON
اخبار مرتبط
بر اساس یکی از اسناد ارائه شده به وزارت دادگستری آمریکا، آسانژ پس از رسیدگی به پرونده‌اش در این جزیره به زادگاهش استرالیا بازمی‌گردد.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید

توجه : 

 

نظرات بیان شده در یادداشت‌هایی که منتشر می‌کنیم، بیانگر عقیده نگارنده آن است

 و لزوماً دیدگاه مدیران وبسایت آسیانیوز و روزنامه آسیا نمی‌باشد.

 

سردبیر

 logo